HØJ KVALITET
På alle produkter
 HURTIG LEVERING
1-3 hverdage
 E-MÆRKET
En sikker dansk hjemmeside
 GRATIS FRAGT
Ordrer fra 600 DKK


En triatlet på antiinflammatorisk kost!

Oprettet d. under Ambassadør indlæg

En triatlet på antiinflammatorisk kost!
En triatlet på antiinflammatorisk kost!
En triatlet på antiinflammatorisk kost!
En triatlet på antiinflammatorisk kost!
En triatlet på antiinflammatorisk kost!

TOPPING ER DET NYE SORT

Jeg hedder Katrine Meldgaard, 34 år, gift og mor til to piger på henholdsvis 5 og 7 år.
 
De tre vigtigste ting i mit liv er min familie, mit arbejde og min træning. Hovedsagelig deltager jeg i halve og hele Ironman. Jeg startede op med triathlon i 2014 og har siden haft en eksplosiv udvikling, hvor jeg blandt andet har erhvervet mig både DM-titel og EM-titel.

Mit primære mål for 2017 er IRONMAN Lanzarote den 20. maj, som forhåbentlig medfører en kvalifikation til VM IRONMAN på Hawaii til oktober.

Jeg har i dette nyhedsbrev fået lov til, at fortælle om hvordan jeg som langdistance triatlet med en træningsuge på 20+ timer, kan ”leve” af antiinflammatorisk kost eller dvs. nærmere en overbygning til denne kostform.
 
Jeg er en yderst madglad pige og har altid været overbevist om, at varierende kost må være vejen frem. Herunder også masser af søde sager.  Jeg levede efter en regel, hvor mine hovedmåltider var sunde og robuste og SÅ måtte jeg ellers supplere med alt det usunde. Når jeg f.eks. havde trænet hårdt eller langt, så havde jeg da fortjent en burger eller en pizza OG helt sikkert en træstamme suppleret med en cola.
 
Min træner Phil Mansfield har nu fået mig på andre tanker. Han er blandt andet uddannet indenfor ernæring og jeg har fuld tillid til at følge hans retningslinjer. Jeg har ikke selv ”forstand” på kost, men i bund og grund ved vi alle, hvad der er godt at spise. Så i efteråret 2016 besluttede vi i fællesskab, at kosten skulle optimeres fra 2017.
 
Vi triatleter er villige til, at investere i noget forholdsvis dyrt udstyr, for at forbedre vores performance, men æder samtidig løs af madvarer, som kroppen ikke kan bruge til alverden. Rent fundamentalt er det kroppen, som skal gøre arbejdet………så hvorfor ikke booste den bedst muligt. Hvis jeg kan forbedre mig 1-2% ved at spise ordentligt, er jeg villig til at give det et forsøg. Det handler ikke om vægttab, men om at holde maven glad, så systemet ikke kommer på overarbejde. Min krop skal kunne regne med MIG og det brændstof jeg fylder på, hvilket kan sammenlignes med en dieselmotor – den kører ikke særlig langt på en benzinoptankning.
 
Efterfølgende har jeg læst mig frem til, at der ligeledes er mange andre fordele ved denne kostform. Den kan være med til at forebygge diverse livsstilssygdomme, såsom allergi, astma, forhøjet kolesterol, diabetes og endda visse kræftformer. Derudover giver den bedre fordøjelse, stabilt blodsukker, bedre søvn, ny energi og i det hele taget mere overskud. Hvem vil ikke gerne have mere overskud? Den hopper jeg på! I en travl hverdag med 2-3 træningspas om dagen, job og familie, så er overskud altafgørende for at få det hele til at balancere.

Og hvad går mine nye kostprincipper så ud på? Som udgangspunkt spiser jeg IKKE følgende: Kød Mælkeprodukter Brød Mel Sukker. Faktisk bør jeg ikke spise noget, som er forarbejdet. Kylling og æg er også NO GO. Min første tanke omkring det var: DET KAN DU DA IKKE MENE – HVAD SKAL JEG SÅ SPISE? Men som tiden skred frem og jeg fik bearbejdet det oppe i øverste etage, var jeg mere og mere opsat på at komme i gang. Heldigvis har jeg fuld opbakning fra min mand Niels. Hvad spiser du? – lever du af salat? Dette er spørgsmål jeg ofte får stillet. Nej det gør jeg ikke – jeg vælger at se mulighederne frem for begrænsningerne og jeg må indrømme, at maduniverset spænder langt bredere end jeg havde troet. For pokker jeg synes vi spiser mange lækre retter. Hovedingredienserne i min kost består af frugt, grøntsager, bønner, linser, fisk, diverse nødder, mandler, tørret frugt (uden sukker naturligvis) og kerner. Derfor anvender jeg kvalitetsprodukter fra Vangsgaard Treat i stort set alle mine måltider. Produkterne står fremme på køkkenbordet og jeg tager ofte udgangspunkt i dem, når jeg får lyst til at eksperimentere i køkkenet. En typisk morgenmad (spiser to bananer på vej til svømning tidlig morgen) lyder på Boghvedegrød med ingefær, som er toppet med forskellig slags skåret frugt, mandler, nødder, rosiner og kerner. Det smager fantastisk!

 

Som snacks bager jeg mange knækbrød, som udelukkende består af kerner, frø og vand, spiser dem med en banan og en håndfuld dadler eller med et stykke laks. Jeg er blevet fan af bagt grød, som er et godt alternativ til kage. Den er lavet af boghvedeflager, banan, vand, kerner, revet æble, diverse nødder, mandler, kanel og mandelsmør. Smoothies/juice med superfoods (Acai eller Spirulina) fra Vangsgaard Treat er ligeledes fast inventar i min hverdag. Hvis sulten indtræffer inden jeg går i seng, laver jeg en frugtskål med topping.
 
Til frokost spiser jeg rester fra aftensmaden, evt. suppleret med lidt frisk grønt…… eller en hurtig god madpakke kan være en dåse tun, rejer, et stykke laks, en avocado, nogle tomater og lidt grønt.
 
Aftensmaden får vi leveret fra Aarstiderne og er en kæmpe hjælp og inspiration. Det er både nemt og sundt, men vil gerne indrømme, at vi bruger en del tid i køkkenet på at hakke og snitte grøntsager. Også disse retter får lidt ekstra topping i form af frø og kerner. Nogle vil nok tænke, at det er en dyr løsning. Jovist!!! Men så er der mange andre fødevarer, som vi ikke bruger penge på.

 

Vores børn bliver ikke tvunget til at være en del af denne livsstil. Jeg ser naturligvis gerne, at de spiser sundt og varieret, men der er også plads til nutellamadder, Mc Donalds, fredagssnoller og andre lækkerier. De får som mange andre børn havregryn eller yoghurt til morgenmad, rugbrød i madpakken og kød til aftensmaden. Og ja, vi laver 2 gange aftensmad, en ret til børnene og en ret til os voksne.
 
Det er vigtigt IKKE at komme derud, hvor jeg bliver vanvittig sulten og er villig til at æde hvad som helst. Jeg er ikke god til at være sulten, vil nærmest kalde mig muggen når sulten indtræffer og jeg ikke har noget ved hånden. Mine hjemmelavede snacks, frugt eller en bøtte blandende nødder og rosiner, har jeg derfor altid indenfor rækkevidde.
 
I forbindelse med cykling indtager jeg primært bananer, diverse nødder og tørret frugt altså dadler og rosiner. Det betyder også, at jeg ikke indtager hverken gels eller energibarer. Til de lange cykelpas på 5-6 timer supplerer jeg med hjemmelavede barer, lavet af dadler, mandler og mandelsmør. Til svømning har jeg blot en vanddunk med, idet jeg har spist to bananer forinden og på mine løbeture har jeg ikke brug for at indtage noget, medmindre de kommer ud over to timer. Derimod er det altafgørende, at fylde god og bæredygtig mad på kroppen umiddelbart efter endt træning………det fortjener den og så er jeg klar til næste træningspas.
 
Forinden jeg begynde på kostomlægningen, havde jeg besluttet mig for, at hvis afkastet var negativt, ville jeg ikke fortsætte. Jeg var nok også en smule skeptisk i forhold til om kroppen ville få det den har brug for, med en forholdsvis stor træningsmængde. Nu er der gået et par måneder, hvor jeg har levet på denne kost og jeg er positivt overrasket. Fascineret over, hvor god og hurtig kroppen er til at restituere. Træningen går rigtig godt, men det er selvfølgelig ikke kosten i sig selv, der udvikler mig i den rigtige retning, idet flere faktorer spiller en rolle i den sammenhæng. Jeg sover godt om natten, er frisk til at arbejde hårdt under træning, og DET gør mig glad i låget, hvilket medfører mere overskud til min familie og mere motivation til igen at bruge tid i køkkenet og knokle hårdt under træning.
 
DET LYDER NÆSTEN SOM EN MIRAKELKUR! Det er det til dels, men samtidig også hårdt, det kræver viljestyrke og beslutsomhed. Det vigtigste må være, at få afgjort med sig selv, hvilke råvarer der er tilladt og så arbejde ud fra det.
 
Vil jeg leve sådan for evigt? Både JA og NEJ! Jeg har lært rigtig meget ved at omlægge min kost og indset hvad de ”dårlige” madvarer gør ved kroppen. Derfor fortsætter jeg klart med at være bevidst om de ting jeg putter i munden, men når det så er sagt, mener jeg også der skal være plads til fødselsdage mv., hvor menuen er en smule anderledes………….hvis jeg overhovedet har lyst.
 
Hvis du har lyst til at følge med, finder du mig på Instagram og Facebook som @meldgaardtri.
 
Med venlig hilsen Katrine
 
PS: Vidste du, at man faktisk kan leve udelukkende af nødder? 

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar