HØJ KVALITET
På alle produkter
 HURTIG LEVERING
1-3 hverdage
 TILMELD NYHEDSBREV
Og få en gave!
 E-MÆRKET
En sikker dansk hjemmeside
 GRATIS FRAGT
Ordrer fra 600 DKK


FEDT er ikke bare FEDT

oprettet d.

FEDT er ikke bare FEDT
FEDT er ikke bare FEDT
FEDT er ikke bare FEDT

FEDT er ikke bare FEDT

Der er forskel på fedt. Der er desværre mange der er fedtforskrækket, og forsøger at undgå de sunde fedtstoffer, som har så afgørende betydning for vores sundhed.

I den moderne kost er der mange, der får for meget af det dårlige fedt. Der vælges mere og mere de hurtige løsninger med færdigretter, fastfood, frituremad og der indtages kage, chips, kiks og andet nydelse i stor stil.  Vi ved godt, at det er dårlig kvalitet af fedt. Alligevel bilder nogle sig ind, at de IKKE spiser fedt overhovedet. Faktum er, de får det dårlige fedt, mens de forsømmer alt det bedste til kroppen fra gode fedtstoffer. Transfedtsyrerne er yderst sundhedsskadelige på mange områder.

 

Ved du hvilken indflydelse det dårlige fedt - transfedtsyrer - har på din krop?

Der opstår stor ubalance mellem omega-6 og omega-3, som bør være i en form for balance. Det øger risikoen for inflammationer, åreforkalkning, depression og mange andre sygdomme.

Du skal ikke være fedtforskrækket, men minimér de dårlige kilder. Det kan godt betale sig at sætte fokus på de gode vegetabilske fedtkilder. Din krop vil takke dig for det.

Udover at fedtstofferne er en vigtig energikilde, er de også kommunikation til kroppen på godt og ondt. Energiandelen bør være mellem 20-32% med en passende fordeling af de forskellige fedttyper.

Fedtstoffer handler om kvalitet i rette mængder og forhold. Fedtsyrer har forskellige funktioner i kroppen. Det er nemlig i høj grad kvaliteten af det fedt vi indtager, der er afgørende for, hvorvidt fedt får en positiv eller negativ effekt på din krop.

 

Hvad kan symptomerne være på mangel af essentielt fedt?

  • Mangel på energi og generel træthed
  • Inflammation
  • Ømme led
  • Nedsat immunforsvar med hyppige infektioner
  • Hormonelleforstyrrelser
  • Tankemylder og nerveproblemer
  • Depression og migræne
  • Dårlig koncentration
  • Problemer med indlæring og manglende overblik
  • Tør hud, øjne og slimhinder
  • Hårtab
  • Udslet/psoriasis

Måske du kan nikke genkendende til én eller flere af disse symptomer? Er du fedtforskrækket? Er du blandt de mange der indtager for meget omege-6 i forhold til omega-3?

 

Sense-kost er Danmarks bedste livsstil, og jeg arbejder som Premium Sense-konsulent. Fedt giver masser af god smag til maden, som for mange betyder, at de bedre kan modstå diverse fristelser i løbet af dagen. Desuden er fedt med til at øge optagelsen af vitaminer og mineraler i kroppen. I Sense anbefaler vi 2-9 spsk. fedt om dagen.

Det kan være en jungle at navigere i fedtstoffer, og det kan godt betale sig at sætte sig lidt ind i, hvad der booster din krop i positiv retning. Du kan med fordel øge dit fokus på det synlige fedt fra vegetabilske kilder.

 

Her får du mine forslag dagens gode fedtkilder:

Morgenmad: Grød, mysli, smoothies (tilsæt chia-, hampefrø eller kværnet hørfrø + diverse nøddemix) - eller koldhævet brunchbolder - opskrift får du HER

Frokost: Salat med humus/pesto (hampeolie, hørfrøolie, valnøddeolie) - opskrift får du HER

Aften: Salat med frø, kerner og nødder og evt. fisk 1-2 gange om ugen

Sen aften: Nøddebrud - opskrift får du HER

 

Hvis du vil holde dig i god form fysisk og mentalt, så glem alt om fedtforskrækkkelse. Find glæde ved at spise det synlige fedt af god kvalitet, og mærk forskellen på din sundhed.

 

Skrevet af

Premium Sense konsulent Mia Sørensen, Sundfokus.dk


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar